onsdag, augusti 13, 2014

Fira


* * *
Samma glitterlila födelsedagsljus år efter år. Det brinner ju bara någon millimeter varje födelsedag, så jag återanvänder. Ett Singoallakex på ett tefat med guldkant.

Ljuset sitter bra i sylten i mitten.
Blåbär mot det lila.

Jag tänder, tar med mig ett födelsedagsbrev hon fått och smyger uppför trappan.
Väcker med födelsedagssång. Får världens vackraste leende.

I dag firar vi att Siri fyller åtta år. Att vi fått vara hennes föräldrar lika länge.

Hon väljer ett mjukomslaget paket och öppnar ett magiskt pappdockskåp i mustiga färger.

Vi pratar lite och hon lindar sina åttaårsarmar kring min hals.

Den stunden. Jag hade kunnat sitta så för alltid.


2 kommentarer:

Lisa sa...

Vad roligt att läsa! För exakt så är det hos oss också😳samma ljus varje år (men i ett ballerina). Och här har det gått genom tre systrar...det om nåt är väl ändå återbruk?

Grattis till åttaåringen, det är stort att fylla åtta!
🎂🎈🎊🎁🎉

Mari sa...

Lisa, så roligt att höra :) Tre systrar, ja det är verkligen återbruk. Tänk så många önskningar vid de utblåsta ljusen!