måndag, augusti 18, 2014

Mullbär


* * *
Mår skönt med regnet utanför rutan. Tidigare cyklade jag genom det.

Har haft en bra jobbdag, summerat ihop efter lördagspubliceringen och gjort en intressant telefonintervju.

I mötet mellan journalist och intervjuperson blir det ofta en naturlig balans mellan frågor, svar, samtal och tystnad. Intervjupersonen tar naturligt (för det mesta) hänsyn till att man antecknar och pausar därför. I pauserna har jag också lärt mig att de mest intressanta orden kan komma. I väntan. Inte för att missbrukas, men bra att hinna tänka efter ibland för alla som är med.

Men när man gör telefonintervjuer uppstår inte den naturliga pausen på samma sätt. Därför har jag lärt mig - den hårda vägen - att man gör bäst i att spela in. Även om jag också antecknar så fort jag bara kan (inte med blyerts, det går för långsamt).

Så i eftermiddag har jag mött min egen, inspelade frågoröst. Mina upprepningar, mina luddiga, avbrutna meningar och mina stunder när jag avbryter intervjupersonen. Mina infall och referenser. Väldigt nyttigt och lite jobbigt.

* * *

Tittar igenom lite bilder och visar några jag fotade till jobbet. Favoriterna torkade mullbär (sega, söta och goda - jag äter dem oftast som topping på smoothie), smultrondruvor (goda att frysa) och bönpastan som jag tipsat om tidigare.

I dag lagade min man en tomatbaserad gryta med kyckling, tre sorters bönor och en massa grönsaker. Gott en höstig kväll.

Nu skall jag sträcka ut kroppen på yogamattan innan te och tv-serie och tända ljus.

Och i morgon, i morgon kommer älskade Siri hem från dagarna på ön.




Inga kommentarer: