tisdag, november 24, 2015

För ögat 2 av 5 / En bön för de stulna



* * *
I morgon är det bokklubb och då ska vi prata om den här boken:
"En bön för de stulna" av Jennifer Clement.

Jag märker att jag sällan läser böcker som utspelar sig i Sydamerika. För det första känns hela biten med klimatet främmande och exotiskt och därför intressant. Här är det så hett att naturen blir hotfull och sulorna smälter mot marken.

Jag läste boken i samma period som jag såg tv-serien Narcos (som jag skrev om i går) om drogkungen Pablo Escobar. "En bön för de stulna" visar en helt annan sida av vad drogernas framför gör med människor. Men det är inte missbrukets problem som står i fokus.

Den mexikanska landsbygden där Ladydi växer upp är full av hål. Det är deras mammor som grävt groparna och där gömmer de sina döttrar när en bil närmar sig.

Döttrarna görs också så fula som möjligt, allt för att de inte ska bli kidnappade av drogkartellernas män. För kidnappade och utnyttjade flickor kommer aldrig tillbaka.

Här är vardagen omgärdad av opiumfält och ett polisväsende som inte går att lita på och mitt i det får vi följa Ladydis uppväxt.

Journalisten och författaren Jennifer Clement har under tio år intervjuat mexikanska kvinnor, och det är deras berättelser som ligger till grund för romanen om Ladydi och de andra kvinnorna i den lilla byn.



Inga kommentarer: