söndag, april 29, 2018

En lördag och ett första långpass

* * *
Det är lördag eftermiddag. Klockan är runt halv sex och 
jag ligger i badkaret. Varmt vatten runt kroppen, fönstret på glänt. 
Sval fläkt från trädgården och fåglar som kvittrar.

Tänker tillbaka på dagen och känner mig lycklig i själen. 
Morgonen började senare än vanligt innan jag åt min vanliga
 frukost till tidningen. Stolt över en artikel jag skrivit

Familjepromenad och gemensam lunch innan Siri cyklade 
på kalas. Jag och Markus handlade till middagen innan jag gjorde 
mig redo för första långpasset i min nya maratonsatsning.

Det är en perfekt årstid att börja springa längre på. Vägarna är, 
om inte sopade, i alla fall torra och halkfria. Jag hade inte planerat 
någon rutt, visste bara att jag skulle springa runt 12 kilometer på 80 
minuter. Det blev en tur mot Pitholm, där jag bodde med min familj
 under mellanstadieåren. Det stora, fina gula huset gjorde mig glad. 
Sprang förbi min gamla skola, och min och Markus första lägenhet
 också. Lyssnade på en podd och hade det ... faktiskt härligt. 

Kroppen kändes pigg och lätt, trots för stora och nötta skor.

När jag kom hem testade jag min hemgjorda 
vätskeersättning, inte så god men kanske bra.

Sedan stretchade jag i solen på altanen medan Siri högläste 
för mig ur en bok om Titanic. Leslie strosade omkring i fjolårsgräset 
medan Markus lagade caesarsallad och spelade musik.

Och sedan låg jag där i badkaret. Tänkte på min fina dag, och på
 kvällen framför mig med rödvin i glaset, middag framför Let's Dance 
och en allmän känsla av att denna dag var god.


Inga kommentarer: