tisdag, maj 14, 2019

Äppelträd och omtanke





* * *
De här bilderna på våra äppelträd är från tidigare år.
Just nu står de i knopp i trädgården och jag hoppas på
mycket frukt. För några år sedan kom ett slagregn precis
när äppelträden blommade och det året fick vi få äpplen.
I vanliga fall kan vi göra mos, baka pajer och riva till mellan-
mål med keso. På det som blir kvar gör vi råsaft och fryser
 in. Då räcker det till Siris frukostglas fram till jul, ungefär.

Häromkvällen såg jag ett tv-program där de pratade
om vikten att gallra frukt och att beskära träden för att hjälpa dem.
Sedan dess har jag sneglat på våra två fina träd och
 tänkt att ja, de skulle verkligen behöva lite kärlek och omtanke.

Det är så häftigt att vi kan ha växtlighet i trädgården
som under många månader ligger gömda under miljarder
snöflingor. Och utan att vi gör något så grönskar det och
kommer frukt och bär, nästan utan att vi gör något.

Därför tänker jag att vi borde bli bättre på att ge
tillbaka. Att pyssla om, beskära och gallra. Men om man inte
orkar, eller om det känns för svårt så är det tur att det
finns företag som gör det hela dagarna.

Förutom trädvård finns det som tur är företag som har
kunskap om naturvård, skogsvård, bioenergi och
skogsvärdering. Men för mig tänker jag att det här med
trädbeskärning verkligen är något jag borde ta itu med.


Inga kommentarer: