onsdag, oktober 08, 2008

Hjärntvätt

Varje morgon när jag parkerar cykeln utanför tidningen står en lastbil från Polarbröd vid Ica här ute. Lastbilen är stripad med en bild på deras bröd "Fröig" och så sloganen "Fröena nytta med nöje".

Fortsätter den att stå där varje morgon kommer jag snart vara hjärntvättat och tycka att det är en rolig ordvits.

5 kommentarer:

Mats sa...

Jag antar att du är mycket medveten om att copywritern som hittat på denna lilla ordvits tjänar dubbelt så mycket som du, typ.
Jag har en kusin som länge var lite av släktens svarta får. Sökande ung man som gick skrivarkurs och inte visste vad han skulle göra av sitt liv, håhåjaja. Sen plötsligt var han copywriter på flashig reklambyrå. Fint värre och oj så mycket pengar han tjänade plötsligt. Jo, minsann. Slut på klagoropen.
Det säger mer om min släkt än om honom, förstås.
/Mats

Terése sa...

Kanske inte god vits, men sjukt gott bröd är det i alla fall.

Rostad med Bregott på. Wåhåhååå.

Anonym sa...

Det är som med företag som heter saker som Kontore eller Revisören ( han som äger det heter Sören) eller Saxofön. Efter ett tag har jag tänkt "men det kanske inte är en så dålig idé!". Men det är det. Gubbskämt! : )

Anonym sa...

Det är som med företag som heter saker som Kontore eller Revisören ( han som äger det heter Sören) eller Saxofön. Efter ett tag har jag tänkt "men det kanske inte är en så dålig idé!". Men det är det. Gubbskämt! : )

Mari sa...

Hm, Mats, nu när du påpekar det kan jag såklart tänka mig att reklamsnubben/snubbinnan tjänar en hel del mer än mig. Dock var inte det utgångspunkten i inlägget (inte avundsjuka heller). Filisofiskt skulle jag ha svårt att tänka mig att jobba som copywriter för att tjäna mer (mycket mer?) pengar. I och för sig håller båda på med ord, men det är ändå väsenskilt.
Det som är mest fachinerade är att sådana slogans man tycker är halvnördiga uppenbarligen fungerar eftersom man minns dem ... "man har du kul med Toffifee!"

Terése, Bregott med havssalt ... mmm


Eller hur, Ewa! Vissa har även förkärlek till sådana typer av vitsar i rubriker. Själv har jag väldigt svårt för det!