fredag, juni 08, 2012

Pau D'Arco



Om hälften stämmer är teet Pau D'Arco en riktig välgörare. Jag har surfat runt en del och läst om örtteet som görs av den inre barken av Lapachoträdet.

Lapachobark är ett urgammalt naturmedel som använts av Sydamerikas indianer i många år. 

Pau D'Arco ska innehålla mycket mineraler och spårämnen och andra verksamma substanser.

Teet kan förutom att drickas, användas utvärtes till baddning och tvättning, ögonbad, omslag och som badtillsats.

Jag läser även detta:

Antioxidant

Hämmar fria radikaler. Det kan vara denna egenskap som förklarar det bromsande av åldrandet som observerats.

Antibakteriell
Hämmar och dödar flera olika bakterier, jäst, svampar, virus och parasiter.

Svampbekämpande
Lapacho lyfts ofta fram som den främsta behandlingen mot Candida eller jästinfektioner. Den antiinflammatoriska och läkande egenskapen hos lapacho demonstrerades i en studie där extrakt av lapacho gavs till patienter med olika typer av infektioner samt irritationer orsakade på kemiska eller mekanisk väg. Behandlingen visade sig vara mycket effektiv. Den här egenskapen kan också vara det som förklarar varför lapacho minskar smärta, inflammation och andra symptom på reumatism.

Antivirus-egenskaper
En av de starkaste egenskaperna hos lapacho är mot virus. Listan på virus som avaktiveras av lapacho sträcker sig från de som orsakar vanlig förkylning till de som är allvarligare. Det har visat sig aktivt hindra, döda eller hämma tillväxten av flera farliga virus.


Teet känns verkligen som bark. Man kokar upp det med vatten och låter det puttra på spisen i tjugo minuter, på samma sätt som jag tillreder mitt yogite.


Det smakar väldigt milt, jag som gärna har mjölk i teet, dricker det som det är.

2 kommentarer:

Maria sa...

Låter mycket intressant det ska jag prova

Mari sa...

Du får återkomma när du testat Maria ; )