torsdag, februari 20, 2014

Inuti

* * *
 
Det är som om orden behövt en paus, och jag har inte försökt nå dem.
 
Början av veckan kändes gråtung, svårt att hitta motivationen, svårt att finna guldstunderna i vardagen. I tisdags kände jag hur upphakningen kom vid sidan av halsen mot nacken medan jag låg i soffan. Den går från bröstkorgen, revbenen och upp, sådär så att varje andetag gör ont.
 
Känner mig lite tät i näsan och svidig i ögonen, allt sammantaget hör kanske ihop med gråkänslan från tidiga veckan.
 
Sedan börjar jag kunna formulera att jag känner mig lite vilse, på något sätt. När arbetet för dagen är klart, middagen är äten och barnet har somnat är det visserligen inte så mycket tid kvar på kvällen, som jag dessutom de allra flesta dagar i veckan vill spendera hemma. Även om helgerna känner jag så, att hemmatiden utan klockpassning är något jag prioriterar och mår bra av. Det är alltså inte så att jag har oceaner med tid som jag inte vet vad jag skall göra av, men det känns ändå som att något saknas.
 
För det mesta har jag haft något slags fokusprojekt vid sidan av. Det har handlat om viktresa, om träning, om renovering, om att bygga ut och inreda. Det har handlat om att sy, att skaffa hund, att få barn och en massa andra saker. Sådana där saker som man med glädje läser på om, samlar insikter, kunskaper, inspiration för att slutligen förvalta och forma till något eget.
 
Men just nu står det liksom ... stilla. Jag har inget sådant som pockar på min uppmärksamhet. På ett sätt är det väl skönt, men på ett annat tomt.
 
Och så är jag inte matte längre, och den identiteten känns konstig och ovan. Vi har börjat drömma och fantisera om en ny hund, men inte ännu, känner jag. Inte riktigt ännu.
 
Vill inte heller forcera fram ett projekt eller ett mål, tänker att det kommer till mig när det är meningen. Det handlar inte om de stora valen i livet. Inte om min familj, om min boplats eller om arbetet.
 
Men det är inte utan, att jag går omkring och känner mig lite vilse i tillvaron, just nu, ändå.
 
 

3 kommentarer:

Hanna sa...

Känner igen känslan. Tycker själv ganska illa om de där perioderna av sysslolöshet eller rastlöshet eller vad man nu kan kalla dom. Och vet samtidigt att de är nödvändiga och att något gott brukar komma fram tillsist. Förstår att det är tomt hemma nu, det förstärker säkert alla känslor. Stor kram!!

Erika sa...

Var sak har sin tid och det finns säkert någon mening med att du inte har något projekt just nu. Du kanske bara behöver få andas och göra ingenting för att ladda inför vad än som kommer härnäst? :)

Saknaden efter den fyrbenta, den känner jag alltför väl till. Usch. Har redan börjat gruva inför nästa sväng när det är dags igen... Loppan är sex år nu, men en stor hund och de brukar ju inte leva fullt lika länge som småhundarna så jag har redan börjat förbereda mig på den Dagen. :(

Ta hand om dig.

Mari sa...

Ja så är det nog Hanna. Att den extra tomheten gör det mer påtagligt. Känner också någonstans att det känns bra och lite spännande. Vad kommer, eller vad finner jag? Vad fångar mitt intresse?

Kram.

Erika, så är det nog. Tid att landa och utvärdera är nödvändigt och vårt liv har förändrats på flera sätt det senaste året. Så, ja, tid är bra :) Allt blir kanske än mer tydligt när man skriver ner det också.
Hundarna, ja. De kära, jobbiga, underbaraste hundarna. Tur att man har så många fina stunder och minnen att falla tillbaka på.

Stor kram till dig.