onsdag, februari 26, 2014

Senare


* * *

Så hamnar livet på paus några dagar. Ett eftermiddagsillamående som övergår till kvällsmagsjuka. En man på skoterresa tur att mobiltelefonen finns nära. Ringa mormor för barnhämtning, ringa svärfar för Coca cola-leverans.

Jag drack en och en halv liter cola under en natt. Vet inte när det hände senast. Har det någonsin gjort det? Är smått förbluffad över min kapacitet.



I går tillbringade jag dagen mestadels i saccosäcken, den är snäll mot ryggen som bråkar efter att ha legat för länge.

Det är sällan man gör det, tänker jag. Ligger ner i sitt hus om dagarna. Ser solskuggorna flytta på sig, hör hur livet flyter på därute. Hur posten kommer, hur sopbilen kör förbi. Det påminner mig om tiden som föräldraledig.

När Siri var liten, myste med mjukiskaninens långa öra och sov middag.


I natt har det gått 48 timmar sedan jag blev sjuk, men jag mår fortfarande inte bra. Även om magsjukan inte var den värsta är det som om magkrampen och illamåendet inte vill ge med sig.

Jobba imorgon eller inte? Jag tänker att jag bestämmer mig ikväll.

Tills dess. Dubbdäck mot bar asfalt, en student med take-away-kaffe i handen som traskar förbi. Några mejl och sms ~ inställda luncher och bokträffar och annat.

Men det blir tid för det också. Senare.




2 kommentarer:

Lisa sa...

Hej Mari! Vill bara berätta att coca-Cola inte alls botar magsjuka, utan tvärt om ger sockret näring till magsjuke bakterierna...... Myten om att coca Cola botar magsjuka uppstod på 70talet i Harlem då dysenteri grasserade och det inte fanns tillgång på rent dricksvatten. I alternativ till smutsigt kranvatten var allt drickbart på flaska bättre. Men läsk är absolut inte bra vid magsjuka, utan lätt saltat the (!). Allt detta har jag fått mej till livs när vi legat i SuS med den lilla. En mycket kunnig läkare från Astrid Lindgren sjukhus berättade. Så jag tror du ff har ont i magen av läsken....krya på dej och kram!

Mari sa...

Intressant, Lisa. Där lärde jag mig en hel del nytt. Säkert har jag delvis ont i magen av läsken, men jag vet ändå inte om det skulle få mig att välja bort den när jag ligger där på toagolvet : ) Då känns lättsaltat te mil borta. Inte för att jag tror på läskens läkande förmåga utan för att det helt enkelt är det enda jag kan tänka mig dricka. Men jag skall testa tanken nästa gång jag blir sjuk för den dagen lär ju komma (huga!).

Tack för intressant info!

Kram,

Mari