söndag, november 23, 2014

Helgens helg





* * *
Nu är jag ju ledig, men det här har jag skrivit om på mina helgsidor:

Vaxad amaryllis. Utvalda knölar som är vaxade (sitter till och med en liten ställning i vaxet under så att de står rakt). All näring finns i knölen, så amaryllisen står länge utan vatten. Kul gå-bort-present kanske?

En sådan fin rumsgran skulle jag gärna ha hemma. Som en miniskog inne, troligtvis barrar den inte lika mycket som de vanliga man plockar in och sätter i vatten. Ett extra plus för att de bara växer två centimeter per år. Köper jag krukväxter vill jag helst att de liksom ska stanna i växten.

Och så har jag skrivit om skilsmässor. Två skolkuratorer som jobbar i barngrupper där deltagarna har separerade föräldrar och man pratar om det utifrån vissa teman har - utifrån sina erfarenheter där - gett tips till vuxna som är på väg, eller har separerat.

Jag tänker också att man som vuxen kan ta med sig en del tips på vägen i hur man pratar med andras barn. Småsaker som betyder.

Det har jag skrivit (och fotat) om till Helg. Och snart är det dags för nya idéer.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Så sugen jag blir på hyacinter och advents pyssel gör det dubbelt nästa år.må så gott kram wiwecagustafsson

Mari sa...

Jag förstår det, Wiweca! Dubbelt upp nästa år. Siri berättade att när hon och Lovis var och lekte hos farfar i lördags så saknade de dig så mycket att de luktade på dina kläder i garderoben.

Kram!