lördag, november 08, 2014

Recept / Saffranscheesecake


* * *
Här kommer receptet på cheesecaken med adventssmak som jag bakade tidigare i veckan (då på glutenfria pepparkakor).

Botten:
70 g smör
175 g pepparkakor

Fyllning:
1 kuvert saffran
1 sockerbit
500 g kesella
1 dl strösocker
4 ägg

Dekoration:
Fikon eller passionsfrukt
lingon

1. Botten: Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Krossa pepparkakorna, gärna i en matberedare. Blanda smör och pepparkakssmulor.

2. Kläm fast ett bakplåtspapper i en form med avtagbar kant, cirka 24 cm i diameter. Smörj formen.

3. Fördela pepparkaksbotten i formen, tryck till med handen och låt stå kallt i 30 minuter.

4. Fyllning: Stöt saffran med en sockerbit. Rör ihop kesella, saffran och strösocker. Vispa ner ett ägg i taget och häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 30 minuter. Ta ut och låt svalna.

5. Placera kakan i kylen och låt stå och stelna i cirka tre timmar. Garnera med fikon eller passionsfrukter och lingon. Lingonen blir en jättegod smakbrytning mot kakan. Servera med lättvispad grädde och hallon.

Ursprungsreceptet (som jag modifierat lite) fann jag i senaste numret av Lantliv.


4 kommentarer:

Hanna sa...

Låter mums, ska pröva! Kram

Hanna sa...

Men Ägg?!! Hur många darling? 😘

Anonym sa...

Hej ser gott ut ska prova, ser att det ska vara 4 ägg på bilden. kram Gertrud

Mari sa...

Tur att ni fixar när jag inte har tankarna med mig! Kram på er.