lördag, oktober 06, 2018

På köksbordet


* * *
Jag tänker att det är fantastiskt, vi får ställa
god mat på vårt köksbord varje dag.

Här har jag tinat några hembakade små mackor på mandelmjöl.

Gjort en magisk tonfiskröra som jag lagt på och gratinerat med ost i ugnen.


Tänk att jag inte gillat tonfisk. Äter man den så
här är det bland det godaste vardagliga jag vet.


Också en mandelkaka med lingon har hamnat på köksbordet.


Det är så sällan jag bakar nuförtiden.

Till kalas, och bokklubbarna ungefär.


Den här blev god, påminner lite om mazarin i konsistensen.

Lingonen hade jag önskat mig i present förra året, min svärfar har plockat.


Olika gratänger står på vårt lilla träbord flera
gånger i veckan. Varmt och gott i magen och
perfekt att värma som rest dagen efter.

Vet inte ens vilken denna är, vi har några favoriter:
Blomkålslåda, kyckling med ädelost och täcke av
riven ost, moussaka och cheeseburger-gratäng.

Så ser det ut hos oss, när man fotar ett axplock
av vad som landar på köksbordet om kvällarna.


Inga kommentarer: