onsdag, oktober 31, 2018

Mitt hemma


* * *
När jag kommer hem, efter en vecka borta,
känner jag något speciellt. Jag känner att jag
hör hemma här. Att det är min trygga plats.

Hur alla ting har en anledning som
praktisk sak, eller som minnesbärare.


Äpplet kommer från träden ute på gården. Nyss fanns
där två, men min fina systerson tyckte att det såg mumsigt
ut och tog sig helt enkelt en tugga. Ljusstaken som
vi gjort av en lampfot för länge sedan. Bordet
jag köpt på loppis, som vi kapat benen på.

Sofforna som vår första hund kliade hakan mot. Som fått
linnelakan som överdrag när själva sofftyget inte höll för att
tvätta mer. Skrynkligt för att slippa kämpa med strykjärn, lätta
att dra av och tvätta fria från hundhår och frukostsmulor.

Oljor på det lilla bordet, för torra nagelband
eller axlar som behöver lite massage.

Ett rum, i ett hus.

{ en plats att höra hemma på }


Inga kommentarer: