torsdag, februari 28, 2019

Inför veckan-prepp


* * *
Så här ser det ofta ut hos oss på söndagarna.

Vi förbereder inför veckan med att skriva matlista,
skriva handlingslista och storhandla plus packa upp.

Sedan är det dags att stå vid köksbänken en stund.


Min man picklar rödlök. Bästa vardagslyxen att ha i
salladen. Dessutom har jag aldrig smakat någon godare
än just den som han gör. Fin och rosa blir den också.


Jag rostar alltid en förpackning kokos i ugnen. Perfekt att ha
på yoghurt och mellanmåls-keso. Eller i min bananomelett.

Tycker att kokosen smakar så mycket mer när den är rostad.


Bakar alltid ett andra mellanmål till Siri. Just nu gillar
hon bananmuffins med ägg, proteinpulver och massor
av kakao. Plus ett gäng hallon i varje.


Enkla havregrynsbröd med ägg och bikarbonat plus fet yoghurt.

Blir kvällsmål till Siri ibland, eller mellanmål
till Markus med majjo, senap och skinka.


Också steker jag bananplättar. De tar jag med till jobbet
och äter på förmiddagen och Siri kan ta någon ur kylen och stilla
den värsta hungern med när hon kommer hem från skolan.

Eftersom jag undviker mjölkprodukter är mellanmål lite svåra.
Men de här banan- och äggplättarna med blåbär och chiafrön är bra.


Så här har vi samlingen. Picklad rödlök, rostad kokos,
havregrynsbröd, kakaomuffins och bananplättar.
~ frysen är fylld och vi är redo för en ny vecka.



Inga kommentarer: