tisdag, mars 05, 2019

Fettisdagen till ära


* * *
I dag firar vi fettisdagen och jag minns inte när jag senast
åt en semla. Däremot fullkomligen älskar jag ingredienser
i semlor. Nystött kardemumma och mandelmassa framför allt.

Jag minns kvällarna i vår tvåa på Källbogatan. Markus
jobbade natt i tryckeriet, jag gick på långpromenad med
hunden innan jag skar fruktsallad, rev över några drag mandel-
massa, blandade om och åt framför något förbandat tv-program.

Rutiga soffor, vårt fina vardagsrum.

Vår graciösa prinsessa till hund.

~ känns nästan som ett annat liv.


Mandelmassa äter jag sällan nu, men kardemumma har jag i det mesta.
I min bananomelett på morgonen. I kaffet. På hallonen om kvällen.


Det här är en variant på bananplättar som jag 
eller Siri äter nästan varje dag till mellanmål.

Här har jag valt bort blåbär och tillsatt kardemumma i smeten.

Sedan toppade jag med en supergod mandelkräm och vispad kokosgrädde.


Det går att göra bananplättar på bara banan och ägg,
men jag gillar att lägga till lite fler saker i smeten.

- - - - - - -

Bananplättar

1 banan
2 ägg
0,25 tsk bakpulver
(eller bikarbonat)
3 msk mandelmjöl
(eller kokosflingor)
lite salt
lite kardemumma
(eller blåbär)
olja till stekning

Till mandelkrämen:
1 msk mandelsmör
1 msk kokosolja
0,5 msk flytande honung
1,5 msk mandelmjöl

Jag lägger alla ingredienser till plättarna i en bunke och
mixar med mixerstav. Ska det vara blåbär i rör jag i dem
efter jag mixat. Ibland tillsätter jag lite chiafrön i smeten också.

Sedan värmer jag min gjutjärnspanna och smälter kokosolja
innan jag steker plättarna på båda sidor på låg värme.

När det är dags för mandel­kräm smälter jag kokosolja så att
den blir flytande och blandar ihop med de övriga ingredienserna.

Servera med grädde eller kokosgrädde.

- - - -

När jag äter plättarna som mellanmål brukar jag skära ner
dem i bitar och blanda med hallon och några skivor banan.


Inga kommentarer: