söndag, december 08, 2019

Årets pepparkakshus blev småttingar


* * *
Det har varit en ovanlig helg. Siri är med i ett dansprojekt, där de samarbetar med en grupp dansare i ryska Kandalaksha. De är i Piteå i helgen och har haft fullt program från tidig morgon till sen kväll sedan i fredags.

I går när Siri kom hem och jag läste för henne, somnade hon i läsningen. Det tar på energin att prata engelska genom dagarna och lära känna nya människor. Men roligt har de, hon kommer hem och kvittrar och jag är så glad för hennes skull.


Förra helgen var det lite lugnare och då dekorerade vi årets pepparkakshus.


Under några år har vi bakat egna husfasader, dekorerat och ställt upp på en tavellist.

Det är roligt, blir fint och är enkelt eftersom man inte behöver limma ihop några delar.


När jag såg att Gilles nyhet med minihus som man själv limmade ihop blev jag sugen. Det fanns dessutom ätbart lim att köpa.


Så jag och Siri ägnade en lördagskväll till att limma och dekorera. Nya, fina tyllar och riktigt bra kristyr gjorde jobbet roligt och smidigt.


Nu står vår lilla by i tryggt förvar på ett skåp i köket, i säker höjd för att inte kunna nås av hunden.


Vi har en vitfrostig söndagsförmiddag. Leslie ligger bredvid mig i kökssoffan och andas tungt. Snart ska vi ta bilen och åka till mammas stuga för att hämta hem årets granar till huset och gården.

Fin andra advent, till dig som läser mina ord.

Inga kommentarer: