onsdag, januari 29, 2020

Vårens matutmaningar


* * *
Den här våren är en utmaning att få ihop när det gäller mat.

I vår familj har vi som vana att äta tillsammans vid köksbordet varje dag. Tända ljus, samtal om olika saker, hemlagad mat på tallriken och sallad till. En hund som ligger i sin bädd och väntar på att få smaka.

Men Siris danstider den här terminen ställer till det. Nästa alla klasser sker vid middagstid. Innan är lite för tidigt att äta och efter är för sent.

Vissa dagar får hon ta med mat och förvara i skåpet och äta i glappet mellan skolan och dans. Men att laga mat som håller att stå framme i många timmar och som är god utan att värma upp är inte superenkelt. Ibland cyklar jag förbi skolan på lunchen och levererar en matlåda.

Andra dagar gör jag klart något i basväg och så steker Markus, som är hemma före mig, upp något till.

Som på bilden här ovanför. Jag gjorde ljummen sallad med ångkokt broccoli, äpple, picklad rödlök, vegansk fetaost och cashewnötter plus en god dressing med ramslökssmak till. Markus stekte kycklingköttbullar, så var den dagens middag klar.


En annan stabil vara är Paulúns supermix med olika rissorter, quinoa och frön i. Smakar gott och har bra blandning på texturer. Kycklingkorv är en favorit till.


På torsdagar äter Siri middag på skolan. Både jag och Markus är hemma sent, så då får det bli något med ägg. Äggmuffins med bacon, bbq-sås och avokado, till exempel.

I veckan blir det tacoomelett med Anammafärs och krossade nachochips.


Det här är också en stapelvara som jag gör varje söndag. Proteinbollar på svarta bönor, havreprotein, dadlar, kakao och lite andra godsaker. De funkar fint som mellis, eller jag-orkar-inte-vänta-på-maten-räddare.

Goda till kaffet är de också.

- - - - - - - - - - -

Så rullar vardagen på, men tusen och en små fix.

Vi ansöker om visum till Ryssland. 

Jag åker med Leslie till veterinären och får halvtrist besked om sämre värden (men också en plan för hur vi går vidare).

Vi börjar med specialfoder för att se om hon är allergisk mot något, på grund av utslag, blodblåsor annat som inte hör hemma under hennes mage.

Jag funderar mycket på framtiden, på vad jag vill, vad jag kan bidra med och vart jag hör hemma. Konstigt att de tankarna kommer nu, när jag vet att jag har jobbet kvar.

Känner mig lite låg och tycker att vardagen är okej, men inte lika fin och rolig som vanligt.

~ men så får det väl också vara för ett tag, tänker jag.

1 kommentar:

Elin sa...

<3 Kram!