tisdag, maj 26, 2020

Sköldkörtelns dag ...


* * *
I går var det sköldkörtels dag. Precis som internationella kvinnodagen känns det kanske inte som en dag att fira, utan som en dag att uppmärksamma.

Trots att jag har haft fel på min sköldkörtel hela mitt vuxna liv och trots att jag är intresserad och läser en hel del har jag mycket kvar att lära.

På sistone har jag utforskat sköldkörtelns påverkan på hormoncykeln och jag tror att det är där många av mina problem ligger.

Istället för att känna mig frustrerad för att jag får i stort sett icke existerande hjälp från hälsocentralen försöker jag läsa på och hitta annat. Jag tror liksom inte att en vätskedrivande och blodtryckssänkande medicin kommer att lösa några problem i grunden.

En av dem som lär mig mycket är Jenny Koos. Henne vill jag verkligen tipsa om. På sin hemsida Vulverine skriver hon:

"För dig som inte går med på att kroppen är orsaken till kvinnors lidande. För dig som tröttnat på att få biverkningstyngda preparat, utan att bli friskare. För dig som tycker att feminism innefattar en respekt för kvinnokroppens funktioner. För dig som vill förstå hur saker hänger ihop, och optimera din hormonhälsa. Här delar jag information om menscykeln, fertilitet, preventivmedel, födsel, feminism och amning - ur ett holistiskt perspektiv men på vetenskaplig grund."

 Jag följer också Sylvia Oppenheim på Hormoni.se, som är en informationssajt om kvinnors hormonella hälsa och balans. Här kan du läsa om hormoner, PMS, klimakteriet och allt om hur man använder progesteron och östrogen i olika situationer.

Två tips, så här dagen efter sköldkörtelns dag.

Inga kommentarer: