måndag, september 25, 2006

Filar i huvudet och äter

Igår när vi skulle sova låg jag och filade på mitt mejl med krönike-idén till tidningen. Idag har jag filat på ämnen och formuleringar i huvudet, lite har jag fått ner i datorn. Känner mig ringrostig, självkritisk men taggad.

Annars har jag mest ätit idag, som vanligt. Att sköta Siri och Hemi på dagarna är ju en barnlek jämfört med att tillfredställa min hunger. Äter ordentlig frukost (fil med frukt och fiberhavregryn, två hårdmackor, juice och kaffe) sedan hinner jag ut med Hemi innan jag är galet hunrig igen (och då har jag oftast klämt en banan på promenaden) så jag äter mellanmål innan Markus kommer hem och vi äter lagad mat, sedan hinner jag med några frukter, hårdbrödmackor, vatten och te eller kaffe innan vi äter hemlagad middag. Och efter det har jag ätit några clementiner, en banan, en stor fruktsallad, en stort glas te och två mackor. Jag blir matt av allt ätande och av att bara känna mig mätt en liten liten stund.

Jag är lika dyr i matkonto som en glupsk, växande tonårskille!

3 kommentarer:

Hanna sa...

Men tänk sån tur du har som inte äter fika och godis på veckorna, hur dyrt hade inte det blivit! Och jag upptäckte till min stora glädje att dom små goda än lite sura mandarinerna börjat dyka upp lite här och var. Och snart är apelsinerna sådär goda så att man kan äta hur många som hellst. Och på coop forum kan man köpa vindruvor för 8.90 paketet. Frukt är godis! ( och aldrig har allt smakat så gott som efter graviditeten och under amningsperioden, för mig iallafall)

Mari sa...

Du har rätt i allt utom en sak - och det är att det inte är t u r att jag bara äter godis och fika på helgerna. Det är ren och skär kamp ibland vill jag lova. Mandarinerna har jag redan hunnit avverka några påsar, ska köpa fler idag. Åt fruktsallad med äpplen från vårt äppelträd i Piteå igår och nu äter jag fil med hjortronsylt. Lyxigt!

Hanna sa...

Jag håller med! Fattar inte hur du klarar fikaförbud, det räddade många tråkiga hemmadagar. Att vara utan godis är som att vara utan cigg för en nikotinist! Att dessutom vara utan fika måste vara ett helvete. Förhoppningsvis går det värsta över nångång...Får du äta nötter med yoghurt? Det är en höjdare tycker jag! Och när du ammar går det ju åt typ 800 kalorier per dag så det är inte så konstigt att du är hungrig!