torsdag, juni 14, 2007

En rad från en vän

"Du är en av
de vackraste människorna
jag någonsin mött"

Jag får genast en melodislinga i huvudet och en glädjetår i hjärtat.

Jag har en vän som jag lärde känna för snart tio år sedan och det är också snart tio år sedan jag träffade henne. Redan då hade hon det osedvanligt överjävligt svårt i livet och man kan nog säga att det bara blivit värre. Men vi delade liv ett tag, bodde i samma korridor, åt frukost tillsammans, vandrade barfota hem från onsdagsdisco i stan, gjorde snöänglar mitt i natten, lyssnade på Broder Daniel på alldeles för hög volym, pimplade rödvin och framför allt så skrev vi. Hon med sönderbitna fingrar kring bläckpennan, jag med blyerts. Alltid blyerts.

Jag brukar skicka henne några rader ibland, vardagsord om vad jag gör, en bild på mig och dotra. Sällan får jag svar. Men idag fick jag svar. Det är hon som skrivit orden här ovan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

vad härligt att hon hörde av sej, en del personer bär man inom sej hela livet, även om de inte alltid lever nära en längre......

Anonym sa...

DU HAR BLIVIT UTMANAD!

Mari sa...

Svar på utmaningen kommer, i helgen!