tisdag, augusti 19, 2008

Tyngdlyftningspatrullen

Har inte sett speciellt mycket OS, men drack te framför tv:n igår kväll. Jens Lind hade gjort ett reporage om "tyngdlyftningspatrullen" - fem unga kineser som böt vikter och torkade golv och stänger i blixtfart mellan de tävlande.


Jag gillar ofta sådana detaljreportage, det betyder att någon haft blick att fånga något självklart, nästan osynligt eller oväntat. Även det här reportaget var snyggt både speakermässigt och redigeringsmässigt. Snabbheten, hur de ställde sig upp och satte sig ner på sina stolar synkroniserat.


Men en sak reagerade jag på. Att han kallade dem 1, 2, 3, 4 och 5. Nedvärderande och dessutom utan att fylla någon direkt funktion. Några få gånger kommenterade Lind exempelvis ett minspel hos någon av dem. Vem det gällde hade man kunnat beskriva på ett annat sätt. Deras diciplin och uppdrag framgick tydligt ändå.

För övrigt bara måste jag tvätta ur bröllopstuperingen ur håret idag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Molly har också sett OS fladdra förbi. Igår boxning och dagen innan brottning (dom puttas ju bara).
Jag sa att jag tyckte fotboll var bättre boxning. Molly sa att hon tyckte att lekning var bättre än både slogsning och putsning.
Så vi lekte istället för OS.
/JL

Mari sa...

Underbart! "De puttas ju bara" och "slogsning" - jag sparar dem i minnesbanken.