tisdag, september 16, 2014

Recept / Snabba laxburgare


* * *
Efter en helg av minisemester bland talltopparna, ett val, analyser och vridningar. Knäskurning av vardagsrumsgolv och annat så är vi framme vid laxtisdag.

I dag tog vi laxburgare med rostat bröd.

Så här:

Mixa ihop tre stora ägg med salt, peppar, senap och vitlök (gärna citroncest också, men vi hade inga citroner hemma).

Mixa ned 500 gram lax, stoppa innan allt blir en gröt.

Stek i rapsolja på medeltemperatur. Smeten är för lös för att forma biffar av. Jag klickar ner smeten i pannan och så steks de ihop till just biffar. Jag gjorde åtta stycken.

Sedan rostade jag bröd i stekskyn, jag hade bakat ett falskt surdegsbröd (fast med bovetemjöl och mandelmjöl kombinerat) med äppelcidervinäger i.

Så toppade jag med tomat, rödlök och en dressing på kesella, vitlök, salt och peppar. Och så sallad till.

Medan vi åt såg vi slutet på filmen "Lassie". Både jag och Siri grät.

Sedan ägnade vi oss åt att sakna Hemi till den milda grad innan kvällsläsning (en ny har vi börjat på, av Maria Parr, jätteroliga ordkombinationer och massage och yoga och sov.


Inga kommentarer: