torsdag, december 25, 2014

Så gick en julafton


Jul i vinrött.


Suddigt självporträtt.


Favorit.




Lunch hemma.


* * *
Läser kulturchefen Björn Wimans krönika i Dagens nyheter om julmusik. Han skriver om en jullunch på Atlandångaren "Stockholm", där Jussi Björling framförde "O helga natt" och passagerarna satt som fastfrusna i sina stolar. Hans röst; Känslig, sårbar, öppen och hederlig. De som var med, glömde det aldrig, skriver han.


Den stunden hade jag gärna varit med om, och jag hade gärna delat den med min svärmor. Hon hade uppskattat det mycket, tror jag.
En annan, nutida, musikupplevelse jag gärna varit med om är Håkan Hellströms klassiska spelning i somras. Den ångrar jag på djupet att jag missade.


Men i går firade vi ju julafton. Enkelt och anspråkslöst och mysigt på flera olika ställen. En fin stund var när vi körde bil genom skogarna i minus 22 och norrskenet spelade på kvällshimlen ovan oss.


Julmagi, på riktigt.




Inga kommentarer: