måndag, januari 09, 2017

Matvardag igen




* * *
Till fars dag bakade jag två glutenfria bröd till min pappa.

Ett mjukt med quinoamjöl, bovetemjöl och havregryn samt riven morot och naturell yoghurt och ett hårt bröd på majsmjöl och pumpakärnor.

Själv äter jag sällan bröd nu för tiden, jag tycker ofta att lchf-aktiga bröd blir så tunga. Men förra veckan bakade jag ett med bas på äggvita och vinäger, som jag använde som hamburgarbröd och de blev helt ok. Har också hittat ett nytt glutenfritt hårdbröd från Friggs (står på vanliga brödhyllan i min mataffär) som jag gillar.

Efter några veckor med kortare arbetstid och en vuxen hemma håller vi nu blå vardag och därmed matplanering som vanligt.

I veckan äter vi:

Måndag
Stekt köttfärs med stekta champinjoner och lök som fått puttra med grädde och lite andra godsaker samt knaperstekt porchetta och till det smörslungad vitkål och sallad med picklad rödlök.

Tisdag
Äter jag och Siri teriyakilax enligt detta recept, fast med kojaksnudlar till.

Onsdag
Blir det klassikern morotssoppa.

Torsdag
Långkokt kycklinggryta med jordnötssmör och krossade tomater.

Fredag
Torskrygg med skirat smör, rostad och flagad mandel samt vitlöksrostad blomkål.



Inga kommentarer: