tisdag, juni 19, 2018

Nyheter som gör mig glad





* * *
För drygt fem år sedan förverkligade jag en dröm
och besökte Barcelona. 
Då skrev jag om husväggar
tätt, tätt i de gotiska kvarteren. Om att kisa och föreställa sig
karaktärerna ur Zafón-triologin smyga om skumrasktimmarna.
 
Utsikten över staden, uppifrån kastellet, på Montjuïc i kvällssolen.
 
Coronitas, Gaudi, magisk chokladglass, tapas och
många timmars strosande. Dagar när inte klockan styrde.
 
Det var fantastiskt att få se Barcelona så tätt inpå
min stora läsupplevelse med serien "De bortglömda
böckernas gravkammare av Carlos Ruiz Zafón. 
Vid första delen "Vindarnas skugga" var jag fast.

Därför känns det extra roligt att se detta bokomslag i ett nyhetsmejl:

Jag hade ingen aning om att det skulle komma
en fjärde del. Men för bara några dagar sedan släpptes
alltså "Andarnas labyrint" och jag längtar efter att
dyka ner i Zafóns magiska värld igen.

Glad blir jag också av att Maria Parr släppt en ny
ungdomsbok. Hemma har vi högläst både "Våffelhjärtat"
och "Tonje och det hemliga brevet". Det är inte för inte
författaren kallas för 'Astrid Lindgren för vår tid'.


Inga kommentarer: