tisdag, september 11, 2018

Min maraton-outfit



* * *
Jag är nu i fas med mitt maratonprogram. Kämpar med diverse
kroppsliga bekymmer, men ryggen är i alla fall rätt bra. I lördags var
det dags för 24 kilometer och jag valde att springa ut mot
landsväg med röda timringar och skog.

Svängde av på en sandväg ut i skogen där jag ofta sprang
med Hemi, vår förra hund. Lyssnade på poddar, drack sportdryck
(testar ny) var fjärde kilometer och åt en del av en proteinbar var
femte kilometer. Det uppbrotten blir liksom viktiga markörer mentalt.
Så mycket lättare att tänka fyra kilometer framåt istället för tjugo.

Och efter första fyran, så blir det bara en kilometer innan det är
dags för "mat". Och sedan enbart tre innan det är dags för dryck. Och
så rullar det på med olika mellanrum och hjärnan får något att göra.

Jag hade den största av tur och fick testa mina tänkta
maratonkläder utomhus. Att springa i korta shorts och tunt
linne är inte så troligt i september. Men det gick. Och det
var härligt! Älskar mina tunna vinröda shorts och mitt lika
vinröda linne. Känner mig så fin och fick inga skavsår,
varken mellan lår eller på insida arm. Bästa!

Och ännu bättre! Jag har hittat mina maratonskor. 

Och SOM jag älskar dem.

Ett par Hoka One One Bondi är det minsann. Skorna ser ut
som smärre rymdskepp, men de har lägre dropp än de flesta
uppbyggda skor på marknaden. Däremot är mellansulan
rejäl med ordentlig dämpning. Den kombon är toppen.

Sedan jag började springa i Hoka vill jag bara ha det märket.
Löpkänslan blir så mycket roligare när sulan är lite lätt rundad
och liksom hjälper en på framfoten. Och dessa Bondi ger
mig den där härliga springa-på-moln-känslan.

Mina 24 kilometer var inte enkla. Men jag fick springa
i sol och testa både kläder och skor utomhus.

Och trots att jag ser likblek ut på bilden och liksom missar att visa
mina fina kläder, så känner jag mig mer än glad för min träningshelg.


Inga kommentarer: