lördag, september 15, 2018

Fyra ögonblick från veckan


* * *
Lördag morgon, strax innan nio. Grannarna påbörjade arbetet 
med takbyte klockan kvart i sex, så sedan dess har jag halvslumrat. 
Förundrad över att man väljer att börja leva om i ett villaområde 
så tidigt en helgmorgon.

Sitter med öppet fönster. Sval luft, ljudet av 
en rondell och en lätt känning av nackspärr.

Huset känns annorlunda och lite tomt. Siri har sovit över 
hos en vän och jag pröver tanken: Så här kommer det att 
kännas när hon har flyttat hemifrån. Det känns märkligt.

Jag tänker tillbaka på vardagsveckan som 
varit och väljer ut fyra ögonblick:

1. Jag hamnar i ett sammanhang och får intresserade frågor om 
min maratonutmaning. Jag berättar och tycker att det är kul att de 
visar intresse. Ytterligare en person ansluter (manlig chef) och tar 
över samtalet. Berättar anekdot på anekdot om personer (män) 
som alla sprungit maraton utan att förbereda sig. De har antagit 
utmaningar, de har rökt cigaretter i pauser under loppet och 
de har klarat det hela på mer eller mindre spektakulära sätt.

Jag hinner inte reflektera över det då. Men sedan tänker jag 
att det är så typiskt. Att förminska det jag gör. Slitvargen 
som tar det seriöst. Som planerar, förbereder. 

Det finns alltid de som presterar spektakulärt, som 
har en bättre historia, som är jättesnabba runt banan.

Och kvar står jag. Halvt om halvt fråntagen min 
berättelse (av en man). Det är inte första gången.

2. Det har varit en stressig onsdag. Jag har kämpat med 
olika dilemman kring en text och skyndar till sjukgymnasten 
för behandling innan jag ska hem. Sjukgymnasten är 
försenad och jag står på tå för att hinna bli klar i tid. Trampar 
snabbt hem för att ge hunden mat och rasta henne, laga 
middag till mig och Siri, äta och skjutsa henne till bokcirkel 
en kort stund senare. Samt ta mig själv till föräldramöte.

Där kommer frågan om representant i skolrådet upp. Jag har 
suttit i fyran och femman. Kan någon annan ställa upp? Frågar 
läraren. Det blir tyst. Ingen kan tänka sig att ens ställa upp 
som ersättare. Jag bär med mig min dag, som jag kämpat för 
att få ihop. Hoppas att mötet är slut så jag kan hämta upp 
mitt barn från bokcirkeln när den är klar (Markus jobbar över 
hela veckan). Säger att det är inga problem, jag lägger 
gärna den tiden på min dotters skolgång, på alla 
hennes klasskompisars skolgång.

Inombords frustrerad över hur samhället kan vara. Alla 
med pressade tider, ingen som har tid att engagera sig. Jag 
är knappast bättre än någon annan. Men känslan hinner ikapp.

3. Siri har länge önskat en brevkompis. En riktig, där man 
skriver på papper och klistrar frimärke på kuvert. Nu har hon 
äntligen hittat en. Hennes glädje den kvällen vi pratade om det. Den 
äkta lyckan, pirret i magen. Älskar hennes uppriktiga förväntan.

4. Att äta lunch med mamma och få en timme på egen 
hand med henne. Fin avrundning på arbetsveckan.

Och nu är det helg. Jag och min man ska snart 
ta ut hunden på förmiddagspromenad. Och sedan 
är det dags att springa. Långt.


3 kommentarer:

Catarina sa...

Nä, kvart i sex en lördagmorgon i ett villaområde är inte okej. Vi hade en sommar på kvarteret då vi var flera som byggde men inte startar man så tidigt.
Jag kan ibland känna att det känns elakt att starta snöslungan jättetidigt, men ska man iväg så måste man ibland.

Mari sa...

Håller med, nog är det schysst att vänta lite längre. Speciellt på helgerna. Även om jag förstår att de ville hinna undan under helgen. Generellt försöker man väl visa hänsyn tycker jag, men som du säger - måste man ta sig ut med bilen så måste man.

Linda sa...

Punkt 1 och 2 gör mig så himla ledsen, hur vore det med lite mera omtanke om varandra? Den här egoismen som breder ut sig för inte med sig något gott alls. :(