måndag, september 30, 2019

Bikarbonat-magi


* * *
Hittade det här tipset på Instagram.

Och när ett tips på sociala medier får en
att vilja rengöra, så måste man ju testa.


Det verkade liksom enkelt, miljövänligt och med väldigt lite ansträngning.

Och det är ju bra när man ska göra saker rena.


Blandade helt enkelt ihop bikarbonat med vatten till en tjock gröt.

Tog en gammal tandborste och la på ett tjockt lager
på en smutsig skosula för att testa.

I samma veva satte jag på bikarbonatgröten
på en bit fog vid kaklet i köket.

Det fick verka i femton minuter innan jag gnuggade.


Skorna gnuggade jag rätt omgående.

Och oj, vad enkelt det var att få smutsigt till rent.

Ni ser ju skillnaden på bilden.

Samma sak med fogarna. Superrent utan att
belasta miljön med kemikalier. Jag gillar.

Nu ska jag bara rengöra göra resten
av fogarna och andra skon också.


Inga kommentarer: