tisdag, september 17, 2019

Min träning


* * *
Nu har vi styrt upp höstens dans för Siri.

Men jag har också styrt upp höstens träning för mig själv.

Förra året den här tiden tränade jag som mest
intensivt inför mitt maraton i Palma. Sedan dess
har jag också sprungit Stockholm maraton.

Kvar på min maraton-önskelista står New York marathon och en fjällmara.

Men den här hösten kände jag för något annat. I sommar har jag
tränat utan plan. Jag har sprungit och tränat lite styrka och många
intervallpass med hopprep och hantlar samt kettlebells med Siri.
Efter lång tid av uppstyrd löpträning har det varit skönt.

Med hösten längtade jag efter att styra upp träningen igen. Gillar att ha
ett schema, en plan. Där det finns någon form av mål. Där jag inte
behöver fundera på om jag ska träna, eller om jag är sugen.


Så för första gången har jag anlitat en personlig tränare på nätet.
Ett litet företag jag följt ett tag, vars upplägg jag gillar.
~ kolla efter @shapeuup på Instagram där hittar
man en hel del roliga gratispass i flödet.

I de tolv veckorna av träningsupplägg ingick även kostupplägg.
Jag blev nyfiken på hur stark jag kan bli på tre månader om någon räknar
ut vad jag ska träna och äta för exakt min person. Hur det skulle kännas i
kroppen. Sex måltider om dagen blir det och med lite planering går det fint.

Nu är jag igång. Har kört träningsprogrammen varvet runt och
känner mig utmanad och peppad. Det är vissa inslag av
klassiska styrkeövningar men också mycket som jag aldrig
testat tidigare, vilket känns kul. Dessutom kan jag också hålla
kvar min löpning, men mest i korta block efter styrkepassen.


Lunchsallad med ägg- och sötpotatisplättar och ädelost.


Restlunch med vitlöksbakad potatis, tofu, kikärtor och ädelost.

- - - 

Matupplägget gör att jag äter mer kolhydrater (mest havregryn,
quinoa, potatis och sötpotatis) och förutom att min mage bråkat lite
så känns det bra. Det blir så tydligt hur kolhydraterna ger
kroppen bränsle i träningen. Annars är det ett superbra
upplägg på maten, inga färdiga recept utan smarta lösningar
med olika kolumner. Enklaste jag sett faktiskt.

Frukosten är min favorit. Havregrynsgröt med blåbär, proteinpulver,
kokosflingor och mandelmjölk. Äggröra på ägg och äggvitor, hårdbröd-
mackor med färskost och grönsaker. Och kaffe med havremjölk såklart.

Så hösten är här och träningen är uppstyrd. Det känns riktigt kul
att ge mig själv proffshjälp efter alla år av ensamträning.


2 kommentarer:

Elin sa...

❤️❤️ Blir inspirerad och sugen att testa jag med! :-)

Mari sa...

Ja, det känns kul och inspirerande!