tisdag, september 03, 2019

Från bok till prat


* * *
När jag gick skolan hatade jag att hålla i en presentation.
På gymnasiet minns jag att vi skulle träna på att bli bekväma
inför en publik. Några minuter varje lektion skulle några prata
inför de andra. Man kunde välja att sitta tyst om man så ville.

Inte vet jag om det gjorde saken bättre, men i dag
tycker jag att det är nervöst ~ inte hemskt. Särskilt inte
när jag ska prata om något jag kan. Som mitt jobb, eller
min hälsoresa. Det kan jag tycka är ganska roligt
att berätta om. Att få frågor att klura ut svar på.

Genom åren har jag läst en del böcker, vars författare
jag gärna skulle lyssna på som föreläsare. Minns nämligen
att vi läste en bok i bokklubben. Ingen var särskilt
begeistrad. Men så gick vi och lyssnade på författaren
som besökte min stad en vinterkväll. Och han var
briljant när han framförde sin historia muntligt.

Två författare som jag läst och gärna skulle lyssna
på är Elaine Eksvärd och Fredrik Eklund. Den första för
att hon har en intressant personlig historia (som hon
skrivit om) och för att hon är kunnig inom härskarteknik
(som hon också skrivit om) och den senare för att
jag skulle vilja känna hans energi i ett rum.

Så den som har tänkt boka föreläsare nära mig,
kan skriva upp mig som intresserad redan nu.


Inga kommentarer: