fredag, mars 09, 2007

Nä! Nä! Nä!

Hon somnade själv i spjälan igår kväll.

Men vid halv två, när hon vaknade första gången, gav hon sig inte. Måste erkänna att jag blev imponerad av hennes envishet - på gott och ont. Efter att hon skrikit i en timme tyckte jag inte att det var värt det längre, så jag lyfte över henne till dubbelsängen. Gissa om hon njöt. Åt och myste och var alldeles avslappnad i bebiskroppen.

Sen sov vi till halv åtta och under dagen har hon sovit fyra lurar, tillsammans dryga två timmar, för att återhämta sig.

Så jag ger mig. Tycker väl egentligen att det är mysigt när hon sover med oss, även om hon gärna för tillbringa första delen av natten i spjälan. Och hon lär ju inte vilja sova med oss för evigt. Jag tänker på en släkting, tillika fembarnsmor, som nyss sa "Njut av bebistiden!" Så nu är min plan att göra det. Och att inte följa någon sovmetod slaviskt - utan försöka hitta min egen väg. Det känns helt lugnt med tanke på att vi egentligen inte haft några problem, jag ville nog bara kunna "bestämma" mer.

Ikväll då? Ja, hon åt och sedan gick jag ut ur sovrummet och hon somnade själv.

Annars har vi fikat på stan med Martin. Det var mysigt. Sen har syster varit barnvakt medan jag och Markus bastade och såg helikopter både landa och lyfta från sjukhusets helikopterplatta.

Våra tankar är annars hos Markus mellanbroder som ligger på sjukhus med sorkfeber. Krya på dig!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mari!
Vi testade lite olika metoder för att få Embla att sova men jag kände hela tiden som du, att jag gav upp till slut. Men så plötsligt kändes det bara alldeles för jobbigt att ha henne i sängen på nätterna och ungefär samtidigt som jag slutade amma så körde vi femminutersmetoden och då plötsligt funkade det. Det var som om hon tyckte att det var skönt att få sova själv och slippa oss. Så kanske funkar det när alla inblandade är redo och först då, inte innan. Jag funderar på om tio månader kanske var en bra ålder också, bättre än de tidigare åldrarna vi försökte i. Spännande att se hur det blir för er! Kram från Martina som numera har en ETTÅRING!!!!!!

Anonym sa...

Helt rätt, njut av att sova bredvid lilla smulan. Jag brukar numer tigga hos ungarna 5 och 8 år "Visst kommer du till mamma om du vaknar i natt". Ibland har jag tur och får besök, men oftast inte. Så njut så länge det varar.
Jo, och det du skriver i PT är mitt favvis, favvis. Jag vet inte hur du gör, men tårar i ögonen får jag varje lördag. :)

Anonym sa...

Hej fina vännen. Jag tårades oxå som vanligt vi frukostbordet i morse när jag läste världens bästa KRÖNIKÖR!!! Som du vet härbergerar Molly forfarande i vår säng ( 2år) och jag kan inte tänka mig ngt bättre. Inatt sov vi utan henne och det kändes så tomt. Fast skönt på morgonen! Mamma hade träffat lillebror på sjukan och pratat med honom. Inte kul! hoppas att det går till sig snabbt. Kram kram kram och puss, snart ses vi!

Mari sa...

Hej Martina, det låter vettigt det du säger - att alla inblandade måste vara redo. Och att det sedan är skönt också för barnet att sova själv. Tänk att Embla är en ettåring, värsta stora fina tjejen, jag har ju sett kort på din blogg! Om du kommer till Piteå i sommar skulle det vara kul att ses.

Och, Erica, tusen tack för berömmet. Det värmer ska du veta.

Gulle-Hanna ... tack vännen. Markus läste Johannes åsikter om Salem-spelningen och det verkar ju ha varit en höjdare. Kul! Vi pratade om det nu när vi var ute på prommis - hur mycket mer kultur ni måste ta del av nu när ni bor i Piteå och har barnvakt lättillgängligt. Eller?

Kram till er alla

Anonym sa...

Jodå, vi är nog egentligen helt överväldigade av möjligheterna vi har att ta del av allt som finns tillgängligt. Och Hanna är ju en rackare på att fixa bljetter till det mesta. Och jag har varit på mer hockey nu på två månader än på 4 år i sthlm. För att inte tala om konserter.

Vi pratade nyss om att Molly fortfarande sover med oss, men jag ser inget problem med det. Vi har stor säng och det är ju såå mysigt. Tills vidare så snurrar hon med oss.