lördag, maj 31, 2014

Med grönska


 * * *

När hände allt det gröna? Jag hann inte med. Fint är det i alla fall, även när luften är blöt av droppar som nu. 



Och även om jag ville ha en trädgårdsdag i dag, med att ta hand om blåbärsbusken, rensa igenom jordgubbslådorna och plantera ut sommarblommorna så finns det en stillhet i vädret. 

Något syrerikt som samtidigt lugnar.




Så jag tittar på det som växer genom linsen, utan att röra.

Medan Siri är på kalas strosar jag och maken på matbutiken. Väljer frön att så ute, plockar grönsaker och funderar kring kryddor. Sådan handling är skön, när man inte släpar överfylld vagn i stress - utan kan göra just det. Fundera, läsa, se nytt.






* * *

Dessutom började jag helgen med att sitta med Siri i famnen på verandan. Gunga gungstol, lyssna på regnet och prata planlöst. För att senare sminka mig med glitter och bjuda ut mamma på restaurang.

Så har vi helg. Med regn och grönska.


2 kommentarer:

Kerstin sa...

Du skriver så bra - med sån känsla ❤️ Ha en riktigt fin sommar. Kram Kerstin

Mari sa...

Tack snälla Kerstin. Ha en fin sommar du med.

Kram.