fredag, januari 02, 2015

Årssammanfattning


* * *


Årets projekt:

Små projekt har en tendens att bli stora. Vi målade om vardagsrummet med kalkfärg i dimgrått och jag är supernöjd. De väggfasta hyllorna är fortfarande inte färdigmålade, nu står en julgran i vägen, men det kommer.

Årets projekt har också varit min styrketräningssatsning, några veckor kvar innan jag går i mål nu. Kul, svårt, utmanande, utvecklande.

Andra projekt: Att utveckla mitt fotograferande och att lära mig mer om mig själv, det blir väl så med åren.



Årets händelse:


Att Markus fick jobb i Luleå. Inte min händelse, men familjens händelse. Så mycket oro och en tärande känsla i kroppen som jag (vi) kunde lämna bakom. Känslan av att livet är helt igen.

Alla små händelser, pärlbandet av erfarenheter - livet.





Årets resa:


Vi åkte till Stockholm två fina gånger och båda resorna var toppen. Nu laddar vi för Thailand om bara ett litet tag.




Årets slit:


Ryggen är alltid årets slit. Att bära upp egna sidor i tidningen, kombinerat med annat, är också både slit och fantastiskt. Att få livet att gå ihop, ibland.





Årets plagg:


Det som är vinrött eller dimfärgat, gärna med paljetter och tofsar (utan att gå överstyr). Och omlott på olika sätt. Allt sådant är definitivt årets plagg. Och kashmir, alltid kashmir. Min grå tröja bär mig genom vintern.



Årets köp:

Nya, vita Mr Cooper, kanske. Även om den förra var mig något mer kär är fyrhjulsdrift och femdörrars rätt bra. Och att jag bytte ut min trista android mot en iPhone sexa.




Årets tv-serie:


Homeland (gillade Breaking Bad mycket, men i Homeland får i alla fall en kvinnlig karaktär gott om utrymme). True detective. Historieätarna får mig att skratta ovanligt gott, jag tycker om det. Sherlock, första säsongen.
 



Årets bok:


Jag har läst rätt mycket i år, från serieböcker om det kvinnliga könsorganet (rekommenderas!) till Nobelpristagare. Men årets bok? Snöbarnet av Eowyn Ivey. Måste också ta med Malin Berghagens yogaböcker, sällan har jag mått så gott som när jag läst dem (och lärt mig om mig själv).



Årets film:


Dallas buyers club, Frost, The fault in our stars. Men filmen framför allt Rust and bone!

* * *


Årets musik:


Mycket yoga- och meditationsmusik.




Årets sorg:


Hemi som dog i våra armar för snart ett år sedan.

Att börja acceptera, att jag aldrig får möjlighet att bli mamma igen.


* * *


Något du saknade 2014 som du vill ha 2015:
Mer skratt! Lätthet i kroppen. Bus.

* * *


Största misstaget:


Samma svar som förra året. Jag tror på lärdomar, inte misstag.
Fast det skulle ha varit bra med cykelhjälm när jag ramlade (om än jag gick just då).

* * *


Vem saknade du:


Även om hon hade levt sitt hundliv färdigt, så saknar jag Hemi varje dag. Hennes väsen, hennes närhet. Egenheterna och värmen.

* * *


Tankar inför 2015:


Göra livet så bra som möjligt. Skratta, lyssna inåt, våga utmaningar.



Inga kommentarer: