onsdag, januari 14, 2015

Detta med snö


* * *
Jag kämpar med kylan och snön.

Och trots att jag är less just nu, så knogar jag hellre på varannan dag med att trampa och slira än att köpa en andra bil. Både för utgiften och miljön i vardagstänket.

Försöker njuta extra av enkelheten de dagar jag har bil. När det är barmark är det tvärtom. Då ligger enkelheten i att bara hoppa upp på cykeln och rulla mot jobbet.

I morse hade jag en av mina topp-tre-jobbigaste-turer. En av cykelvägarna mot Siris skola är inte plogad sedan en vecka tillbaka. Det betyder att vi får parkera vår minikaravan och pulsa sista biten.
Och så oplogat hela vägen till stan, släckta gatlampor och hjulspår som gör att framhjulet skär konstant. Försöker cykla med magstöd och lätta armar.

Så kommer den där tjuriga i mig fram. Detta skall jag bara göra. Och så trycker jag på pedalerna. Belönar mig med att titta på vackra ting. Fördjupar mig i tankar på solhatt. Fyndar splitternya, fina bikinitrosor på second hand.

Januari går. Vi är ungefär mitt i. Och livet består både av kämpig nysnö och av fina bronsbjällror och tofsar.


Inga kommentarer: