onsdag, maj 20, 2015

Maten, yogan, träningen




* * *
Det är kväll på min gata och jag har ett skönt lugn inuti.

I veckan har jag jobbat med en text. Verkligen arbetat, vägt ord, funderat på sammanflätning. Flyttat om och tagit bort. Kvar är närmare tio tusen tecken reportage. En text som har varit en ära att få skriva, en berättelse som jag verkligen önskar göra rättvisa.

Den här veckan har jag också börjat hos min nya sjukgymnast.

Det känns skönt att vi i nuläget bara fokuserar på värme och akupunktur. Inte träning, inte mindfulness. Allt det sköter jag sedan evigheter själv. Så jag får scanlab (apparat som ger speciell värme) och så akupunktur då. Nu i början, tre gånger i veckan. Nästa gång ska vi titta på disken i min nacke som ger mig mycket besvär.

Jag känner att någonstans, gör det mig gott.

Sedan: Träningen, yogan och maten.

Efter min styrkesatsning kände jag att nej, jag behöver inte bli starkare. Jag vill ha roligt när jag tränar, må bra efteråt och underhålla det jag har. I något sammanhang stötte jag på namnet Kayla Itsines. Läste mer och har nu tränat efter hennes program några veckor.

Det är kul, enkelt och smart.

Pass uppdelade på tre gånger i veckan med två set på vardera sju minuter. Dessa set kör man två gånger om, så det blir totalt 28 minuter träning, plus uppvärmning.

Mycket egen kroppsvikt, någon hantel och en hel del träningsvärk (faktiskt!).

Att det handlar om att bli bikini ready och sådant, det har jag för länge sedan lärt mig screena bort i träningssammanhang. Själva passen kan vara bra i alla fall.


Och yogan. För ett tag sedan köpte jag några pass av Yogagirl, Rachel Brathen. För drygt tvåhundra kronor tog man hem fem kortare yogafilmer i en app.

Yogar dem ofta via paddan (de är runt tjugo minuter långa) och tycker att de är helt perfekta. Mjuka, sköna och så korta att jag gör minst en nästan var kväll. Siri brukar också vara med ibland, och följer med i rörelserna även om Rachel instruerar på engelska.


Och till sist. Maten. Jag ändrade om för ett tag sedan och har ätit hyfsat strikt lchf ett tag. Anledningen var den att jag varit så ohyggligt torr i huden sedan vi kom hem från Thailand i februari. Sådär att det bara flagar, både från hårbotten och ansikte.

Hemma äter vi efter denna bok, och det är faktiskt riktigt skönt med färdigplanerade recept. Bara att skriva handlingslista efter boken. Och gott!

Min hy är dessutom mycket bättre.

2 kommentarer:

Marie/Mison sa...

Intressant! Velar på med maten hit och dit... Kanske får köpa boken och ge det hela en chans! Är ju en riktig torrboll jag också...

Mari sa...

Ja, jag gillar den. Gott och enkelt dessutom. Rekommenderas faktiskt, den är värd att testa några veckor.