måndag, maj 23, 2016

Björksav och paj utan skal




* * *
Så börjar en ny vecka innan jag ens förstått att den förra slutat.

Efter ett antal dagar av enkel mat, som smoothies med blåbär, lingon eller hallon och iblandning av chlorella, is, proteinpulver, keso, banan, kokosmjölk, björksav och annat fint så har det varit gott med annan mat också.

I söndags när jag skulle kvällsjobba hade jag noll matinspiration och tänkte ta till mataffären intill, även om salladsbaren inte är min favorit.

Men så kom min fina familj med söndagsmiddagen till mitt jobb, jag tog bara på jackan och klev ut genom dörren så fick vi en middag tillsammans. God snedskuren korv stekt tillsammans med köttbullar. Potatis-, zucchini- och purjolökssallad med beasmak och vanlig sallad.

Gott i magen, men framför allt fint i hjärtat.


Den här veckan ser matplaneringen ut så här:

Måndag
I dag åt vi hitte-på-mat. Jag stekte gul lök, grön och röd snackspaprika och strimlad morot. Hällde över sjögräsnudlar och blandade ner grädde, creme fraiche och lite överbliven tomatsås. Lät det koka ihop och snabbstekte sedan marinerad kyckling ordentligt kryddad med sesam- och wasabikrydda. 

Serverade med ruccola.

Tisdag
Har jag förberett en bottenlös paj med broccoli, lök och lax i kuber. Toppade gjorde jag med mögelost och oströra som fick fin färg i ugnen.

Och ungefär där tog planeringen slut. På fredag kanske vi gör sötpotatisgratäng och grillar en köttbit. I så fall blir det första för i år.



Inga kommentarer: