tisdag, maj 31, 2016

Veckans måltider / kolhydratladdning


* * *
En kväll för ett tag sedan åt vi tonfisksallad till middag.

Det var länge sedan och jag kan undra varför.

Tonfisk är ju magiskt gott.

En anledning är kanske att den - i alla fall i denna form - inte är god att värma upp i lunchlåda dagen efter.


Ofta överlåter jag stekning av fisk och kött till maken som är mer säker på saken, men nu var han inte hemma och jag gick på tidsangivelse. Enligt mig och min middagskompis var fisken perfekt.


Och så avokado och god kallrörd wasabidressing.


Så dukade vi fint och drack bubbelvatten till tända ljus och samspråkade, jag och min dotter. Tänk, nu är det inte länge kvar tills hon lämnar sin skola bakom sig och blickar vidare mot fjärde klass.


Om jag snurrar tillbaka till maten så har vi redan hunnit äta de flesta av veckans hemmamiddagar redan. I måndags åt vi blomkålslåda med knaperstekt bacon och sallad (fast jag åt smoothie och ägg lite tidigare eftersom jag skulle springa).

Och i dag åt vi smörstekt lax som jag serverade med två sorters sallader. En med snabbfräst broccoli i kokosolja och picklad rödlök och en med ruccola, massor av basilika, körsbärstomater och vitost.

I morgon börjar kolhydratladdningen och jag tänker havregrynsgröt med banan och blåbär med torkade fikon till frukost. Jag tänker glutenfri pasta med tomatsås till middag.

Sedan har jag bakat ett zucchini- och blåbärsbröd med proteinpulver och havregryn som är gott att rosta och äta med Philadelfiaost.

Ja, och sedan blir det mat efter vägen till Stockholm.




2 kommentarer:

Kurt Lundberg sa...

Jo nu gäller det att ladda på!

//K

Mari sa...

Yes, pappa!