söndag, oktober 09, 2016

Filmtema

* * *
Jag har nu jobbat arbetsdag sju denna vecka.

När jag tänker tillbaka konstaterar jag att jag ätit tjugo av tjugoen måltider helt ensam. Det är extremt sällan det händer. När jag kom hem från jobbet i lördags värmde jag lite chorizo med sallad och åt framför tv:n. Det händer typ aldrig, att jag väljer att äta i soffan. Men jag orkade inte läsa en rad och hamnade en kvart framför Bachelor av alla tv-program.

Sedan gav jag upp tittandet och duschade alldeles för varmt och alldeles för länge innan min familj kom hem.

I dag har vi haft en fin förmiddag innan jag åkte till arbetet. Vi har varit på hund-dejt och sedan har vi fixat mellanmål inför skolveckan och sett klart en film.



Jag och min tioåring har nämligen påbörjat en ny film-era i vårt gemensamma liv. Och det är så roligt! Jag väljer att lämna genusglasögonen i något skåp och njuter helhjärtat.


Det var hon själv som initierade det hela. Hade sett en trailer och fastnat. Så först ut var klassikern Grease.

Siri älskade filmen, kunde hänga med i textningen och tyckte att danserna och musiken var hur bra som helst.

Och nu i helgen har vi såklart gått vidare med ... 


... oh yes - Dirty dancing.

Vi såg halva i går kväll och slutet i dag innan jag cyklade till kvällsjobb.

Och det kanske låter banalt. Men jag låg där i soffan, med varma tofflor på fötterna och en filt över mig. Min ljuvlighet till barn låg tätt intill på armen och hunden hade draperat sig över våra magar. Jag låg där och kände att jag älskar detta. Jag älskar dessa stunder. De kan uppstå en tisdag eller en helgdag, och det fina är att de uppstår hela tiden.

Och lite extra bra blir det ju med Dirty dancing på platt-tv:n.

När filmen var slut fick den lika goda omdömen som Grease och Siri älskade musiken och kläderna och tyckte att alla hade så snygga frisyrer.

Själv minns jag hur jag sparade pengar för att kunna köpa LP-skivan och att jag tillslut kom hem med skatten. Sedan visade det sig att jag köpt en instrumental version. Det sved, hårt.

Efter filmens slut såg vi lite trailers och vi har valt ut nästa klassiker:


Det blir såklart Flashdance.

Längtar redan.


Inga kommentarer: