tisdag, oktober 18, 2016

Veckans mat & ketosmoothie


Grönt ... är skönt!


Smoothiebowl med riven kokos och bipollen.


Och några torkade äppelskivor från trädet utanför fönstret, bara för skönhets skull.


Fina mönster gör vardagen roligare.

* * *
Morgnar när jag är less på mina varianter av ägg mixar jag en ketosmoothie. Citronsaft, riven ingefära, en avokado, MCT-olja, frusen spenat, chlorella, is och vatten.

Första gången ryggade jag tillbaka av smaken, kanske främst för bristen av sötma. Men samtidigt fanns det något som väckte ett sug. Krämigheten, kanske.

Sedan jag gick över till att äta mer ketogen kost har jag gett upp min snuttefilt. I alla fall för tillfället, och det har gått oväntat bra. Jag pratar alltså om min kvällsmat sedan många år: Keso, kesella och hallon plus kanske blåbär och kryddor.

Nu äter jag ofta två kokosbollar istället.

Har en ny omgång i kylen. Kanske den bästa hittills. Mina kokosbollar är helt enkelt smör och kokosflingor mixade med smaksättning. Kan vara kakao och lite kaffe och stevia.

Eller fibersirap, kanel, vaniljpulver och kardemumma.

Den här veckan blev det rivet citronskal, riven färsk ingefära, pressad citronsaft och torkad ingefära tillsammans med lite flingsalt och steviadroppar med vaniljsmak. Oj, så goda! Mixar, rullar och låter stå kallt.

Till mellanmål att skicka med till skolan har jag gjort bananmuffins med dadlar, solroskärnor och bovetemjöl. Plus ekologiska vindruvor. Snabbt att ha klart och bara packa ihop om morgonen.

Och så veckans middagar.

Måndag
Kyckling i krämig ajvarsås.
Ugnsrostad blomkål i sällskap med savoykål och snackspaprika med strösslad vitlök och olja samt lite mandelmjöl.

Tisdag
Sesampanerad lax med teriyakismak. 
Sjögräsnudlar med stekt rödlök som får puttra i kokosmjölk.

Onsdag
Middag borta.

Torsdag
Snabb röra på stekt köttfärs, tärnat bacon, vitkål och kokosmjölk. Sallad till.

Fredag
Stekt karré med bea och lyxig sallad.



Inga kommentarer: