fredag, december 02, 2016

Tre ögonblick


* * *
En morgon denna vecka har min Siri sovmorgon från skolan. Jag sätter mig vid skrivbordet på övervåningen strax innan åtta för att jobba en stund. När hon ätit frukost gör hon mig sällskap. Hunden kurar ihop sig i gästsängen i samma rum.

Vi låter stilla julmusik skicka ut mjuka slingor, en liten lampa tänd. Ett reportage växer fram på dataskärmen och geometriska former rutas upp i läxblocket.

Djurandetag i vila.

Vi har en så fin morgonstund tillsammans ~ innan vår dag delas upp i tre.

- - - - 

En kväll ska jag åka iväg till en vän. Innan jag tar bilen ut under stjärnhimlen ser vi första delen av årets adventskalender.

Filten om axlarna, hon på min arm.

Den där magiska julkänslan i tretton minuter och så rundar vi av med en You tube-video och skrattar så tårarna rinner innan vi säger hej då.

Det är så enkelt och vardaglig ~ och alldeles fantastiskt.

- - - -

Jag cyklar hem på lunch till ett stillatomt hem. På köksbordet ligger DN. Min livskamrat har gett mig en helgprenumeration, bara för att. Jag älskar gåvan, och känslan av att sitta i tystnad med min lunch och läsa några artiklar. Jag älskar att han känner mig så väl och samtidigt ~ överraskar.

- - - -

Tre ögonblick från min vecka.

Och nu är det helgdagar och ledig tid tillsammans.



Inga kommentarer: