måndag, december 12, 2016

Två filmer




* * *
Det blir rätt sällan nuförtiden, att jag ser film. Men helgen som var såg jag faktiskt två.

Först "Captain Fantastic" som min man läst om. Redan på trailern som han visade mig kände jag ~ att det här var något för mig.

Och det var det. Något för mig.

Ben har skapat ett paradis åt sig och sina sex barn i nordvästra USA:s djupa skogar (miljöerna!). Där uppfostrar han dem till att bli starka, bildade och självständiga individer.

En händelse tvingar den udda familjen att lämna sitt hem och återvända till civilisationen. Ben tvingas försvara och utvärdera det sätt han valt att leva med sina barn på inför både sig själv, barnen och sin omgivning.

Filmen förtjänar definitivt sina höga betyg och jag har tänkt mycket på den i efterhand.




Den andra filmen har jag också tänkt på i efterhand.

Jag såg nämligen "Fyren mellan haven" på bio med min svärmor.

Läste beskrivningen "vindpinat drama" någonstans, och det stämmer rätt bra. Vackra miljöer, inspirerande foto, snygga kläder och frisyrer. Drömmiga kameraåkningar och en film där tystnaden får ta plats. 

Fyrvaktaren Tom och hans fru Isabel lever isolerat vid kusten i västra Australien. En dag hittar de en död man och ett ensamt spädbarn i en båt som blivit uppspolad på stranden. Flera egna sorger kanske bidrar, och de bestämmer sig för att ta sig an den lilla flickan som sitt eget barn.

Några år går innan de stöter på en kvinna som förlorat sin dotter och man till sjöss under samma tid som Tom och Isabel hittade sitt barn.

En vacker film, som gör ont.

Och kärleken, jag tycker om hur kärleken speglas.

- - -

En helg.

Två filmer.

Båda bra.

Wow!


Inga kommentarer: