söndag, december 10, 2017

Jullista


* * *
Hittade en jullista. Här kommer mina svar, innan jag  
packar in hunden i bilen och åker till hennes akupunktör.

Pepparkakor eller lussebullar?
Pepparkakor alla gånger, har tidigare haft något man kan likna 
ett beroende. Det vattnas i munnen när jag tänker på en finskuren 
klassisk fruktsallad med en smulad pepparkaka som topping. 
Nu när jag inte äter gluten blir det dock väldigt sällan pepparkakor.

Skumtomtar eller knäck?
Gillar inte skumtomtar, men däremot knäck. Mycket.

Julkorv eller julskinka?
Absolut inte julkorv, knappt julskinka heller. Väljer gravad lax 
alla gånger. Eller svärmors juliga kålsallad.

Revbensspjäll eller Janssons?
Äter inte Janssons, men mammas revbensspjäll är goda.

Glögg eller julmust?
Inget där heller. Men varm lingondryck gillar jag. 
Och te med juliga smaker, plus kaffe med
en nypa nymortlad kardemumma i.

Ge eller få?
Det går åt båda hållen, jag gillar att klura ut vad jag ska ge och 
njuter av att slå in. Men det är också fint att människor har tänkt 
på mig. Som glädjen när Siri ser på när jag öppnar min gåva från henne.

Favoritjulfilm?
"The Holiday" med Cameron Diaz, Kate Winslet, Jude Law och Jack Black.

Favoritjulkalender?
"Trolltider", "Kaspar i Nudådalen" och "Selmas saga".

Favoritjullåt?
"Christmas lights" med Coldplay och "Fairytale of New York" med The Pogues.

Favoritjuldoft?
Apelsin och glögg.

När är det dags att pynta?
När man känner för det. Vi pyntar till första advent, tar in 
granen strax bakom lucia och låter pyntet vara kvar så länge 
vi känner för det. Ofta ganska länge.

När får man ha gran?
Precis när man vill. Eftersom vi alltid har äkta brukar vi spara 
på den lite, för att slippa värsta barrandet. Markus brukar sköta 
vattningen nitiskt så vår gran brukar alltid få gröna skott.

När öppnar man presenter på julafton?
När man vill. Vi öppnar någon liten hemma, bara vi tre, 
på morgonen. Sedan någon till frukosten hos pappa. Sedan 
öppnar vi en del klappar med Markus familj och en del med 
mamma. Så uppdelat under dagen, utan stress och hets.

Vad är bäst med julen?
Stunderna när man känner fridfullhet och ro och kärlek.
Ledigheten i mellandagarna.

Det sämsta med julen?
För mig personligen, att jag inte alltid hinner njuta 
fullt ut i advent. Då skulle jag gärna vara ledig mer. 
Världsligt problem. Generellt blir julen en så tydlig markör 
för de som inte har bra familjeförhållanden eller som har 
ekonomiska problem. Förra året så skrev jag en artikel om barn 
med föräldrar i fängelse, hur det kan vara att fira jul då. 
Tänker på det nu när det närmar sig jul igen.

Vad ska du göra på julafton?
Umgås med min familj på olika ställen.

Nyår då?
Firar vi hos kompisar, en tradition som vi håller i. 
Ses tidig eftermiddag, lagar mat ihop och så slutar vi med 
att sparka hem över fruset vatten vid ettsnåret.

Tror du att det blir det en snöig jul?
Här är det omväxlande snöstorm och töväder, så vi får se. 
Men jag hoppas på en vit jul även om jag inte lägger 
så mycket värdering däri, eller energi på det.


Inga kommentarer: