tisdag, december 18, 2018

30 om julen


En man med en gran.


Ett barn med en gran.


En hund med skavsår under magen.


* * *
I söndags åkte hela familjen på granjakt.

Markus försvann i skogen, medan jag tog rygg
på Siri. Hon hittade en gran hon gillade, sågade
helt sonika ner den och drog den till bilen.

Markus hittade den rätta innegranen till slut, och hunden
kom hem med skavsår på magen efter att ha pulsat i snön.

I kväll ska den äntligen kläs och vi längtar.

Som uppvärmning svarar jag på trettio frågor om julen.

- - - - - - - - - -

Pepparkakor eller lussebullar?
Pepparkakor och saffrans-smoothie.

Skumtomtar eller knäck?
Knäck, alla gånger.

Ischoklad eller marsipan?
Tack men nej tack. Lite riven mandelmassa
i en fruktsallad gillar jag dock.

Köttbullar eller prinskorvar?
Köttbullar. Hemgjorda.

Julkorv eller julskinka?
Skinka om jag ska välja, men är inget måste.

Lax eller sill?
Lax. Älskar älskar lax.

Sylta eller pastej?
Inget av det.

Paradis eller Aladdin?
Gillar ingen, men äter någon bit varje år
och konstaterar samma sak var gång:
Nä, gillar inte så mycket.

Revbensspjäll eller Janssons?
Revbensspjäll.

Glögg eller julmust?
Bubbelvatten eller ett glas rött vin.
Läsk dricker jag när jag har magsjuka.

Rödbetsallad eller dopp i grytan?
Rödbetssallad.

I morgon ska vi faktiskt äta hemgjord
rödbetssallad med köttbullar och ångkokt
broccoli till middag. Mums!

Ris a la Malta eller gröt?
Gröten i så fall.

Hemma eller borta?
Vi turnerar runt på julafton och det är mysigt tycker jag.

Utomlands eller Sverige?
Har aldrig firat utomlands, men skulle kunna göra det.

Ge eller få?
Både och.

Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul?
Då får det bli Sune.

Chokladkalender eller paketkalender?
Paket. Mer personligt.

Plastgran eller äkta?
Alltid äkta.

Arne Weise eller Ernst?
Ernst. Han kommer med julstämning för mig.

När vill du att första snön ska falla?
I början av december, så det blir ljust och fint.
Obs, den ska ligga kvar inte tina bort några gånger först.

Hur många julbord äter du?
Ofta ett eller två.

När är det dags att pynta?
När man vill. Vi pyntar till första advent, ungefär.

Kan du komma på något negativt med julen?
Massor av saker som alla redan vet. För egen del,
inte mycket. Kanske svårt att få ihop hur vi ska
fira under dagen med alla man vill träffa.

Favoritjulfilm?
The Holiday.

Favoritjulkalender?
Kaspar i Nudådalen.

Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul?
Både och. Stjärnorna och granen får vara kvar in i januari.

När öppnar du dina julklappar?
Några här och där eftersom vi firar på flera ställen.

Min julklapp av Markus har jag redan fått
och börjat använda. Jag fick faktiskt "årets julklapp"
som är det återvunna plagget. En jättefin
och varm Burton-dunjacka.

Favoritjuldoft?
Älskar juldofter året om. Saffran,
pepparkaka, kanel, apelsin.

Vad framkallar mest julstämning?
Julmusik och en brasa i kaminen.

Vad är viktigast med julen?
Tid av stillhet. Lite gemenskap och att hinna läsa.


Inga kommentarer: