torsdag, december 13, 2018

Om Ida



* * *
Sedan i somras hade jag kontakt med Ida Boström.
Vi skulle ses för en intervju. Ida diagnostiserades med
bröstcancer 2010 och gick igenom en lyckad behandling. 

Men senare kom cancern tillbaka och för några år
sedan fick hon veta att den var obotlig.

Vi träffades aldrig, jag och Ida. Men vi talades vid per
telefon och jag skrev ett långt reportage om hennes liv, sjukdom
och hur hon förberedde sig och sina barn på att hon skulle dö.

Ida hade verkligen en sällsam förmåga att beröra sina
medmänniskor. Hon hade något speciellt, och jag är så
innerligt tacksam för att jag fick samtala med henne.

I går, dagen före lucia, dog Ida under en operation.

Hon hade tagit ett kärleksfullt farväl av sin familj
och hon hade förberett ett inlägg till sina sociala
medier som hennes man senare la upp.

Hennes önskan var att få fira jul med
familjen, men det hann Ida inte göra.

Här hittar du min text från i dag och här finns reportaget
"Jag tänker bil en häftig skyddsängel"
som jag skrev i augusti.

I morse bytte jag ut Nyhetsmorgon mot direktsänt
luciafirande. Det kändes som en fin stund. Levande ljus,
vacker sång och mina tankar till Ida och hennes familj.


Inga kommentarer: