lördag, december 08, 2018

Adventshelg




* * *
Det är lördag förmiddag och jag har fortfarande myskläderna 
på. Siri väckte mig med att stryka mig på kinden och tända 
julstjärnan i fönstret vid halv nio. Drygt nio timmars sömn behövdes 
för min kropp och mina tankar. Nu ska vi snart promenera ut 
i snön. I det vita fluffiga som bäddar in Djupviken till en saga.

Förra helgen plockade vi fram advent i huset och här är 
några bilder jag tog till jobbet. Hyacinterna är dock döda nu. 

En dag när hunden var ensam hemma måste hon ha hoppat 
upp på köksbordet, fiskat upp blomknölarna ur glasen, 
tagit dem till vardagsrumsmattan och bitit bort bladen från 
knölarna. Ett tag trodde jag att hon ätit upp ena löken, 
eftersom jag bara kunde återfinna den ena.

En snabb googling sa "giftigt", såklart. Men sedan hittade Siri 
den invirad i linnelakanet som hänger över sofforna. Ingen 
förgiftad hund, och inga fler hyacinter hemma hos oss.

Julkorten är årets gratisvykort från Postnord.
Jättefin färgskala och fina motiv. Tycker om.

Glad andra advent, önskar jag dig som tittar in här.





Inga kommentarer: