måndag, januari 07, 2019

Hand i hand


* * *
Huset är stilla och jag gör min lunch i tysthet.

Krånglar in benen i skräddarställning och läser bok
medan jag äter gravad lax, linser och sallad.

Jag har din grå tröja på mig. Det är ingen som har
eldat sedan tidigt i morse, så köket är lite svalt.

Jag tycker om att ha din tröja på mig, som
att du ger mig en lätt kram, konstant.

Det finns så många ögonblicksbilder av dig. Dreadlocks
och skateboard, skäggstubb och stickad tröja med halvpolo.
Dina tårar när Siri föddes, ditt skratt alla tusentals vardagar.
Dina informativa sms, utan broderier.

Som jag älskar ditt väsen. Hur du förmedlar orden
om vår framtid. Den familj vi skapat tillsammans.

Det kanske låter lite högtidligt. Men ibland finns
det anledning att vara just det, högtidlig.



I dag har vi varit tillsammans i nitton år. Hela mitt vuxna
liv har jag levt vid din sida. Hand i hand. Nära, nära.

Genom uppenbart oklara frisyrer på is-
promenader, genom svåra och tårfyllda
stunder och genom oräkneligt antal ord
~ över oräkneligt antal muggar te.



5 kommentarer:

Kurt Lundberg sa...

Fin bild!

//K

Mari sa...

Ja, Siri gjorde ett bra jobb med kameran :)

Catarina sa...

Så fint. Bra gjort av er båda att hitta rätt så tidigt.

Mari sa...

Tack Catarina <3

Elin sa...

Vilken härlig bild på er två! <3