tisdag, januari 08, 2019

Stina, Stina


* * *
Tycker så mycket om Stina Wollters
radioröst och hennes sätt att 
ställa frågor på. Hon
förgyllde också Let's dance-kvällarna med sin närvaro.

För inte så länge sedan vände jag sista bladet
i hennes debutbok "Kring denna kropp".

Alla kapitel handlar om kroppen på olika vis. Ibland
är kopplingen subtil, ibland tar kroppen stor plats.
Vissa stycken är rent magisk läsning. Jag älskar det
första kapitlet, värmen i berättelsen om hur omslagsbilden
kom till. Delarna som handlar om hennes syster som
dog i anorexi och hennes mammas demens, med smärt-
samma kopplingar till barndomen, river i hjärtat att läsa.

När jag stänger boken för sista gången, är det med känslan
av att ha umgåtts med en klok vän. Någon som ger
perspektiv, som håller en tryggt i handen och
stryker sin varma handflata över ens kind.

DN-bilagan med Stina på omslaget har jag sparat.
Dels tyckte jag om intervjun, dels påminner bilden mig
varje dag när jag ser den, om det viktiga i livet.


Inga kommentarer: