torsdag, september 22, 2016

Det här med kokos


* * *
Det här med kokos, det är allvarlig kärlek för mig.

Här är mina samlade vardagsfavoriter.


Först ut är en klassiker.

Det här är den bästa kokosmjölken, tycker jag. Utan tillsatser och rikt krämig. Nästan som kokosgrädde. Perfekt i smoothies eller i maten.


Sedan klassiker nummer två. Riven kokos, alternativt de större kokoschipsen. Toppen att strössla över morgonyoghurt eller en smoothie. Eller som bas för mellanmålsbollar.


Kokosolja steker jag sällan i. Däremot klickar jag i en matsked i morgonkaffet och mixar i blendern. Jag gillar Icas eco-variant nästan bäst, eftersom den smakar mest kokos. Det finns andra bra också, om man vill ha neutral smak.

För mig går det en burk i veckan.


En variant är MCT-oljan, den är utvunnen ur kokosoljan, men som en slags högoktanig supervariant. Smaklös. Också den mixar jag i varm dryck. Eller ringlar över sallad.


Och till sist. Min nyupptäckta förälskelse: Kokossmöret från Renée Voltaire. Hur gott som helst och lite torr och söt i konsistens och smak.

Jag kan ta en matsked som mellanmål, och förra helgen stekte jag plättar på mandelmjöl och klickade över lite kokossmör och pudrade med kanel. Mmmm. Tydligen ska man få kokosmjölk om man blandar ut krämen med vatten men det har jag inte testat.

Kokos, alltså.

Tillhör mina absolut mest använda basvaror i köket just nu.

PS) Om det känns nystädat här inne gjorde jag om blogg-huvudet här ovan.
Hoppas ni gillar. Själv tycker jag att det blev fint!


Inga kommentarer: