fredag, september 02, 2016

Matfredag


* * *
Jag cyklade in till stan tidigt denna fredagsmorgon. Regnet jag vaknade till hade stillnat och min varma sjal kring halsen behövdes knappt. En av mina bästa vänner väntade på mig och tillsammans gick vi till Järnspisens matbod och åt frukost tillsammans.

God yoghurt från Svedjan ost, granola, en smörgås med charkuterier, juice, kaffe och chokladtryfflar plus frukt. Skratt. Det var ett mysigt sätt att starta dagen på.

Till lunch fortsatte jag i samma linje då mamma bjöd på jättegod höstsallad i stan. Gratinerad chèvre, sallad på rotsaker, honungsdressing och valnötter.

Med en sådan finfredag kan man inte annat än att bära med sig en massa energi och glädje. Och nu är det snart dags för middag med familjen. Hemma är det önskat tacos, det var länge sedan. Kycklingfärsen väntar, liksom nachochips och hackade grönsaker.

Man kan säga att dagen börjar som den slutar, med mat och sällskap.



Inga kommentarer: