måndag, april 10, 2017

På marmorerad fot




* * *
Det är en kallregnig dag, där vätan kryper in i benmärgen och bosätter sig mitt i kroppen.

Jag cyklar hem på lunch, slår benen i skräddarställning på kökssoffan och njuter av stillheten som infinner sig när regnet söker banor efter fönsterrutorna.

Som en mättnad i naturen, och en ro inuti mig.

Den här veckan tar vi påsk, och tillsammans med min nya ljusstake på marmorerad fot på köksbordet, har jag nu plockat fram påskdjuren i grått som jag målade i fjol.

Vi ska njuta stugliv någon dag, umgås med vänner på det där sättet när man har många timmar i sträck och inte behöver komprimera samtal och hitta-på-saker. Vi ska träffa familj och äta gott och röra på oss ute i dagsljus.

Men innan dess har vi några fulltecknade vardagar med tandläkarbesök och bokklubbar gånger två. Så nu kickar vi igång den här veckan, med ett tänt ljus i ny ljusstake och regn, som gör den här måndagskvällen lite extra mysig.



Inga kommentarer: